Панорама творчих ідей

ТВОРЧІ ПРИЙОМИ НА УРОКАХ

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

         ВИБЕРИ ЗАВДАННЯ САМ

   НА ДОШЦІ ЗАЗДАЛЕГІДЬ ЗАПИСАНІ ДОМАШНІ ЗАВДАННЯ ТРЬОХ РІВНІВ, І УЧНІ ВИБИРАЮТЬ СОБІ КОМБІНАЦІЮ ПРИДАТНИХ ДЛЯ НИХ ВАРІАНТІВ ЗА ІНТЕРЕСОМ І СИЛОЮ.

           ЗАЗДАЛЕГІДЬ

   НА ПОЧАТКУ ТЕМИ ПОВІДОМ­ЛЯЮТЬСЯ ВСІ ЗАВДАННЯ, ЯКІ НЕОБХІДНО ВИКОНАТИ, ПОДІЛИВШИ НА ОБОВ’ЯЗКОВІ Й ДОДАТКОВІ, ПИСЬМОВІ Й УСНІ. ОБМОВЛЯЮТЬСЯ ТЕРМІНИ СКЛАДАННЯ ЗАВДАНЬ ТА ЇХНІЙ ОБСЯГ, ПРИНЦИПИ ОЦІНЮВАННЯ, ЧИ Є МОЖЛИВІСТЬ ВИБОРУ ЗАВДАНЬ ТА ІН.

      ЗНАЙДИ ЗАВДАННЯ

    ЗАВДАННЯ ПОЛЯГАЄ В ТОМУ, ЩОБ «СКЛАСТИ КАЗКУ З ПЕВНОГО ПРАВИЛА». ПАРАЛЕЛЬНО З ВИЗНАЧЕННЯМ ТИПУ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ ЙДЕ ПОВТОРЕННЯ ПРАВИЛА: НАПИСАННЯ КОРЕНІВ , СУФІКСІВ , ПРЕФІКСА , ДЗВІНКИХ ПРИГОЛОСНИХ НАПРИКІНЦІ СЛОВА.

             ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

   ЗАЗВИЧАЙ ВОНО ВИКОНУЄТЬСЯ НА ДОБРОВІЛЬНИХ НАЧАЛАХ І СТИМУЛЮЄТЬСЯ ВЧИТЕЛЕМ ВИСОКОЮ ОЦІНКОЮ Й ПОХВАЛОЮ. ДІАПАЗОН ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ ШИРОКИЙ. ОДНАК СЕРЕД НИХ МОЖНА ВИДІЛИТИ ДЕЯКІ ТИПОВІ ГРУПИ. НАПРИКЛАД, УЧНЯМ ПРОПОНУЄТЬСЯ РОЗРОБИТИ:

1) ТЕМАТИЧНІ ЗБІРНИКИ ЦІКАВИХ ФАКТІВ;

2) ПЛАКАТИ - ОПОРНІ СИГНАЛИ.

РЕФЛЕКСІЯ

       КРУГЛИЙ СТІЛ

 У ПРОЦЕСІ ЙОГО ПРОВЕДЕННЯ УЧИТЕЛЬ ФОРМУЄ З УЧАСНИКІВ ДВІ ГРУПИ. ПЕРША ГРУПА УТВОРЮЄ «ВНУТРІШНЄ» КОЛО. УЧАСНИКИ ЦІЄЇ ГРУПИ ВІЛЬНО ВИСЛОВЛЮЮТЬСЯ З ОБГОВОРЮВАНОЇ ПРОБЛЕМИ. ПРИ ЦЬОМУ ВАЖЛИВО, ЩОБ УЧНІ НЕ КРИТИКУВАЛИ ТОЧКУ ЗОРУ ІНШИХ, А КОРОТКО Й ЧІТКО ВИСЛОВЛЮВАЛИ ВЛАСНУ ДУМКУ. УЧАСНИКИ ДРУГОЇ ГРУПИ («ЗОВНІШНЄ КОЛО») ФІКСУЮТЬ ВИСЛОВЛЕННЯ УЧАСНИКІВ ВНУТРІШНЬОГО КОЛА, ГОТУЮЧИ СВОЇ КОМЕНТАРІ Й ПИТАННЯ. 

 ЩОДЕННИК

  ЩОДЕННИК ВЕДЕТЬСЯ ПРОТЯГОМ ТРИВАЛОГО ПРОМІЖКУ ЧАСУ Й ДОЗВОЛЯЄ УЧНЕВІ ЗДІЙСНИТИ БІЛЬШ ВДУМЛИВУ РЕФЛЕКСІЮ, ЯК ВІДСТЕЖУЮЧИ БЕЗПОСЕРЕДНІЙ ПРОЦЕС, ТАК І ПОРІВНЮЮЧИ СВОЇ ДІЇ В ЧАСІ («ВІДКЛАДЕНА» РЕФЛЕКСІЯ). ЦЕ ВАРІАНТ ГРУПОВОЇ ПИСЬМОВОЇ РЕФЛЕКСІЇ У ФОРМІ ПИТАНЬ І ВІДПОВІДЕЙ УЧАСНИКІВ ГРУПИ. ПРОПОНОВАНИЙ СПОСІБ ДОЗВОЛЯЄ ЗА ДОСИТЬ КОРОТКИЙ ПРОМІЖОК ЧАСУ ПРОВЕСТИ ПИСЬМОВУ РЕФЛЕКСІЮ З МЕТОЮ ВЗАЄМООБМІНУ ДУМКАМИ.

      НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ

«ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ МЕНЕ - ЦЕ...»

«Я Б ЗАПИТАВ АВТОРА ПРО...»

«Я Б ХОТІВ (НЕ ХОТІВ) БУТИ НА МІСЦІ...»

   ПІДІБ’ЄМО ПІДСУМКИ

ОДИН ІЗ НАЙПОШИРЕНІШИХ ПРИЙОМІВ УСНОЇ РЕФЛЕКСІЇ, ЩО, ЯК ПРАВИЛО, ЗАСТОСОВУЄТЬСЯ НА ЕТАПІ ЗАВЕРШЕННЯ УРОКУ,- ЦЕ ПРОМОВЛЯННЯ ЗА ТАКОЮ СХЕМОЮ:

НА УРОЦІ Я...

- ДІЗНАВСЯ...

- ЗРОЗУМІВ...

- НАВЧИВСЯ...

- НАЙБІЛЬШИЙ МІЙ УСПІХ - ЦЕ...

- НАЙБІЛЬШІ ТРУДНОЩІ Я ВІДЧУВ...

- Я НЕ ВМІВ, А ТЕПЕР УМІЮ...

- Я ЗМІНИВ СВОЄ СТАВЛЕННЯ ДО...

- НА НАСТУПНОМУ УРОЦІ Я ХОЧУ...

    ПОРТФОЛІО

 РІЗНІ ВАРІАНТИ ПОРТФОЛІО, ЩО ЯВЛЯЮТЬ СОБОЮ НАБІР РОБІТ УЧНІВ, ЗВ’ЯЗУЮТЬ ОКРЕМІ АСПЕКТИ ЇХНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В БІЛЬШ ПОВНУ КАРТИНУ. ПОРТФОЛІО МОЖЕ ВКЛЮЧАТИ НАБІР ОЦІННИХ ЛИСТІВ, ЛИСТІВ СПОСТЕРЕЖЕНЬ, ФРАГМЕНТИ ЩОДЕННИКІВ, «БОРТОВИХ ЖУРНАЛІВ», ВІДЕОФРАГМЕНТИ, ПРОЕКТИ Й ПЛАНИ ВИСТУПІВ. ПОРТФОЛІО - ЦЕ ЩОСЬ БІЛЬШЕ, НІЖ ПРОСТО ПАПКА УЧНІВСЬКИХ РОБІТ, ЦЕ СПЛАНОВАНА ЗАЗДАЛЕГІДЬ ІНДИВІДУАЛЬНА ДОБІРКА ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.

      САМОРЕФЛЕКСІЯ

 УЧНІ ВІДПОВІДАЮТЬ НА ЗАПИТАННЯ: «ЧИ СПРАВДИЛИСЯ МОЇ ОЧІКУВАННЯ?», «ПРО ЩО МЕНІ ХОЧЕТЬСЯ ПОГОВОРИТИ? ЯКУ ПРОБЛЕМУ ХОТІЛОСЬ БИ ПОРУШИТИ?»

        СЕНКАН

 ВІРШОВАНІ ФОРМИ (НАПРИКЛАД, СИНКВЕЙН - П’ЯТИРЯДДЯ) - ЦЕ СПОСІБ ТВОРЧОЇ РЕФЛЕКСІЇ, ЩО ДОЗВОЛЯЄ В ХУДОЖНІЙ ФОРМІ ОЦІНИТИ ВИВЧЕНЕ ПОНЯТТЯ, ПРОЦЕС АБО ЯВИЩЕ.

     КОЛЬОРОВА ФЕЄРІЯ

  НАПРИКЛАД, НА СТОЛІ В УЧНІВ ЛЕЖАТЬ СТІКИ ТРЬОХ КОЛЬОРІВ (ЗЕЛЕНИЙ, ЖОВТИЙ, ЧЕРВОНИЙ), ЯКІ ВІДПОВІДНО ОЗНАЧАЮТЬ: «Я ВСЕ ЗРОЗУМІВ», «МЕНІ ДЕЩО НЕЗРОЗУМІЛО», «МЕНІ СКЛАДНО ЗРОЗУМІТИ». ПІД ЧАС ПОЯСНЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ ВЧИТЕЛЬ ПРОСИТЬ ПОКАЗАТИ СТІКИ, ЯКІ ВІДПОВІДАЮТЬ РІВНЮ РОЗУМІННЯ КОНКРЕТНОЇ СИТУАЦІЇ. ПІСЛЯ ЦЬОГО ВЧИТЕЛЬ ПРИЙМАЄ РІШЕННЯ - ПРОДОВЖИТИ ПОЯСНЕННЯ, ПОВЕРНУТЬСЯ НА ВИХІДНІ ПОЗИЦІЇ Й ПОЯСНИТИ ЗНОВУ, ЗМІНИТИ ТАКТИКУ ПОЯСНЕННЯ, ВЗЯТИ НА ЗАМІТКУ Й ПОПРАЦЮВАТИ ІНДИВІДУАЛЬНО З ОКРЕМИМИ УЧНЯМИ. У РАЗІ ВИКОРИСТАННЯ КОЛЬОРОВИХ СТІКІВ МОЖНА КОНТРОЛЮВАТИ ЗМІНУ НАСТРОЮ КЛАСУ (АБО САМООЦІНКУ ВЛАСНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ) ПІД ЧАС УРОКУ АБО ЗРОЗУМІТИ РЕЗУЛЬТАТ ЕМОЦІЙНОГО НАСТРОЮ ПІСЛЯ ПРОВЕДЕНОГО ЗАНЯТТЯ. 

ЗАКРІПЛЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ

      HOMEREADING

 У ХОДІ РОБОТИ З ТЕКСТОМ ЗАЗВИЧАЙ БАГАТО УВАГИ ПРИДІЛЯЮТЬ ЗАСВОЄННЮ ЛЕКСИКИ ТА ГРАМАТИКИ. МОЖНА ЗАПРОПОНУВАТИ РІЗНОМАНІТНІ ЗАВДАННЯ ПІД ЧАС РОБОТИ НАД КОЖНИМ РОЗДІЛОМ КНИГИ (АБО ОКРЕМИМ ТЕКСТОМ):

• ВИПИСАТИ СЛОВА І ВИРАЗИ, ЯКІ ВІДБИВАЮТЬ ОСНОВНУ ДУМКУ РОЗДІЛУ.

• ПЕРЕДАТИ ОСНОВНИЙ ЗМІСТ ОДНИМ РЕЧЕННЯМ.

• ВИПИСАТИ КЛЮЧОВІ СЛОВА ДЛЯ ПЕРЕКАЗУ.

• ОЦІНИТИ ВЧИНКИ ГЕРОЇВ ЗІ СВОЄЇ ТОЧКИ ЗОРУ.

• ЗАПРОПОНУВАТИ РІЗНІ ВАРІАНТИ РОЗВИТКУ ПОДІЙ.

• ПЕРЕДАТИ ЗМІСТ РОЗДІЛУ ВІД ІМЕНІ РІЗНИХ ПЕРСОНАЖІВ.

  АНКЕТНИЙ СПОСІБ НАВЧАННЯ

 КОЖЕН НАЗВАНИЙ УЧИТЕЛЕМ УЧЕНЬ ОТРИМУЄ АНКЕТУ, ЩО ВКЛЮЧАЄ ПИТАННЯ, ЯКІ ДОЗВОЛЯЮТЬ ПОВНІСТЮ ПОВТОРИТИ ТЕМУ В СИСТЕМІ. ЗАПОВНЕННЯ АНКЕТИ МОЖЕ БУТИ ВИКОНАНО НА ОЦІНКУ «ТРИ» З ДОПОМОГОЮ ПІДРУЧНИКА, ІНШІ ОЦІНКИ ВИМАГАЮТЬ ВІДПОВІДІ БЕЗ ВИКОРИСТАННЯ ДОПОМІЖНИХ ДЖЕРЕЛ. НАОЧНІ АНКЕТИ МОЖУТЬ БУТИ ВИДАНІ УЧНЯМ ЗАЗДАЛЕГІДЬ НА ЦІЛИЙ СЕМЕСТР.

         ДОМІНО

 УЧНЯМ ПРОПОНУЮТЬ 18 НЕЗАКІНЧЕНИХ ФРАЗ. САМІ ЗАКІНЧЕННЯ НАПИСАНІ НА ІНШИХ АРКУШАХ. УЧНЯМ НЕОБХІДНО ПІДІБРАТИ ПРАВИЛЬНІ ЗАКІНЧЕННЯ ДО ЦИХ ФРАЗ.

   ЗАВДАННЯ НА ЛОГІКУ І ФАНТАЗІЮ

 ВЧИТЕЛЬ ПРОПОНУЄ УЧНЯМ ЗАВДАННЯ, ОРІЄНТУЮЧИСЬ НА ЇХ ЛОГІКУ І ФАНТАЗІЮ, А НЕ НА ЗНАННЯ. ВОНИ МОЖУТЬ ПИСАТИ ДИКТАНТ, ВИКОРИСТОВУЮЧИ РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ НА СВІЙ РОЗСУД, МОЖУТЬ ПРИПИСУВАТИ ПОДІЯМ СВОЄ ТЛУМАЧЕННЯ, АЛЕ В УСІХ ВИПАДКАХ ВОНИ ЗОБОВ’ЯЗАНІ ДАТИ ЦІКАВЕ, ОРИГІНАЛЬНЕ ТЛУМАЧЕННЯ СВОЇХ РІШЕНЬ І ЗНАХІДОК, ЗА ЩО Й ОТРИМУЮТЬ ОЦІНКИ.

          ІНТЕЛЕКТУАЛЬНЕ ЛОТО

 ЛОТО МОЖЕ БУТИ ЗА ПЕВНОЮ ТЕМОЮ (ЗА ОКРЕМИМИ ЛІТЕРАТУРНИМИ ТВОРАМИ, ТЕМАМИ) ЧИ МІСТИТИ ЗАПИТАННЯ З РІЗНИХ ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ (ЛОТО-МОЗАЇКА). ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ГРИ ПОТРІБНО ПІДГОТУВАТИ НАСТІЛЬНУ ГРУ «ЛОТО» (КАРТКИ, ДІЖЕЧКИ, ФІШКИ), АРКУШІ ПАПЕРУ, РУЧКУ. 

        МОЯ ТЕЗА

 ПРОПОНУЄМО ПРИКЛАДИ ТОГО, ЯК МЕТОДОМ ПРИСКОРЕНОГО НАВЧАННЯ ВЕСЕЛО Й НА ОПТИМІСТИЧНІЙ НОТІ МОЖНА ЗАКІНЧИТИ НАВЧАЛЬНІ ЗАНЯТТЯ, ЗАОХОЧУЮЧИ УЧАСНИКІВ ДО КРИСТАЛІЗАЦІЇ ГОЛОВНИХ ТЕЗ ВИВЧЕНОГО. ПОПРОСІТЬ УЧАСНИКІВ ЗАПИСАТИ ОДНИМ РЕЧЕННЯМ НА АРКУШІ ПАПЕРУ ГОЛОВНУ ІДЕЮ ВИВЧЕНОГО. ЗГРУПУЙТЕ УЧАСНИКІВ У ПАРИ, І ХАЙ КОЖЕН ЗА СОРОК П’ЯТЬ СЕКУНД СПРОБУЄ ПЕРЕКОНАТИ ПАРТНЕРА, ЩО САМЕ ЙОГО ТЕЗА ВАЖЛИВІША ЗА ІНШІ. 

     ОРАТОРСЬКІ ЗМАГАННЯ

 ОРАТОРСЬКІ ПРЕДМЕТНІ ЗМАГАННЯ ПРОВОДЯТЬСЯ В КЛАСІ, ДЕ ПОРЯД ІЗ ЗНАННЯМ ПРЕДМЕТА ВРАХОВУЄТЬСЯ МАНЕРА ТРИМАТИ СЕБЕ, ДОВІДНІСТЬ, ОБРАЗНІСТЬ, ОРИГІНАЛЬНІСТЬ РОЗУМОВИХ КОНСТРУКЦІЙ І ПОБУДОВИ МОВЛЕННЯ, ЗНАННЯ МОВИ, ТОЧНІСТЬ ЦИТУВАННЯ, УМІННЯ ЗАХОПИТИ ПУБЛІКУ, ШВИДКІСТЬ СЛОВЕСНОЇ РЕАКЦІЇ І ЗДАТНІСТЬ ДО ЕКСПРОМТУ. ТЕМАТИКА ПРОПОНУЄТЬСЯ ЗАЗДАЛЕГІДЬ. 

      РЕПОРТЕРИ

ЦЯ РОБОТА З ТЕКСТОМ ДОЦІЛЬНА, ЯКЩО ТРЕБА ОЗНАЙОМИТИ УЧНІВ З ПЕРІОДИКОЮ ЧИ ДОДАТКОВИМ МАТЕРІАЛОМ. УЧИТЕЛЬ ПРОПОНУЄ ЇМ УЯВИТИ СЕБЕ В РОЛІ РЕПОРТЕРІВ І ЗАПИСАТИ НА ОКРЕМОМУ АРКУШІ НАЙБІЛЬШ ЦІКАВЕ, НА ЇХНІЙ ПОГЛЯД, ЗАПИТАННЯ ДО ТЕКСТУ.

    СТВОРИ ТЕСТ

 ЗАПРОПОНУЙТЕ УЧНЯМ НАПРИКІНЦІ РОКУ СТВОРИТИ СИСТЕМУ ТЕСТІВ, ЯКА Б ОХОПЛЮВАЛА ВЕСЬ ВИВЧЕНИЙ МАТЕРІАЛ ПІДРУЧНИКА. 

    «УПОВНОВАЖУЮЧИ…»

ДЕ ЗНАЙТИ ЧАС ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДИДАКТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ? НЕ ТРЕБА ЗАБУВАТИ ОСНОВНЕ ПРАВИЛО ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОСТОРУ НАВКОЛО СЕБЕ. ВИ НЕ САМОТНІ, ПОРУЧ Є ДІТИ, ЯКІ ІЗ ЗАДОВОЛЕННЯМ ВИКОНУВАТИМУТЬ УДОМА ВАШЕ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ЗАМІСТЬ РУТИННОГО. НЕ СОРОМЛЯЧИСЬ ПОЧНІТЬ ЗІ СЛІВ: «УЯВИ, ЩО ТИ ВЧИТЕЛЬ І ГОТУЄШСЯ ДО УРОКУ…»

УПОВНОВАЖУЮЧИ УЧНЯ, ВИ ОДНОЧАСНО «ВБИВАЄТЕ ДЕКІЛЬКА ЗАЙЦІВ»:

1. ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

2. ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО УЧНІВ.

3. ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТВОРЧОЇ ДИТИНИ (АБО НЕВЕЛИКОЇ ГРУПИ ДІТЕЙ).

4. НАКОПИЧЕННЯ ДИДАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ (ЩО ОСОБЛИВО ВАЖЛИВЕ ДЛЯ ТИХ, ХТО МАЄ КАБІНЕТ).

5. ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРАЦІ ВЧИТЕЛЯ (ВИВІЛЬНЯЄТЬСЯ ЧАС НА ТОЙ ВИД РОБОТИ, ЯКИЙ УЧНЯМ НЕ ДОРУЧИШ).

6. ГАРАНТОВАНІ ГАРНІ ОЦІНКИ ДЛЯ ТВОРЧОЇ ГРУПИ (ЯКИЙ УЧИТЕЛЬ НЕ ПОРАДІЄ ЦЬОМУ «ЯВИЩУ ПРИРОДИ»!).

7. ЦІКАВИЙ, НЕЗВИЧАЙНИЙ (МОЖУ ВАС ЗАПЕВНИТИ - ЕФЕКТИВНИЙ) УРОК, ЯКИЙ І ВАМ І ВАШИМ УЧНЯМ ПРИНЕСЕ ЗАДОВОЛЕННЯ.

     ЕСЕ     

   ЕСЕ - ТВІР НЕВЕЛИКОГО ОБСЯГУ, ЩО РОЗКРИВАЄ КОНКРЕТНУ ТЕМУ Й МАЄ ПІДКРЕСЛЕНЕ СУБ’ЄКТИВНЕ ТРАКТУВАННЯ, ВІЛЬНУ КОМПОЗИЦІЮ, ОРІЄНТАЦІЮ НА РОЗМОВНУ МОВУ, ПРИХИЛЬНІСТЬ ДО ПАРАДОКСІВ. НАПИСАННЯ ЕСЕ ПОКЛИКАНО ЗВЕРНУТИ УЧНЯ ДО СВОГО ДОСВІДУ В УСІХ ЙОГО ПРОТИРІЧЧЯХ ІЗ ПЕВНОГО ПИТАННЯ.

  Діаманта
Для роботи з поняттями, протилежними за змістом, використовується прийом складання діаманти. Діаманта – це віршована форма з семи рядків, перший і останній з яких – поняття з протилежним значенням. Написання діаманти дає можливість краще 
зрозуміти суть відмінностей і взаємозв'язок понять, протилежних за значенням. 1 і 7 рядки  – іменники, 2 і 6 рядки – два прикметники, 3 і 5 рядки – три дієслова, 4 рядок - два словосполучення або речення з чотирьох слів.

Немає коментарів:

Дописати коментар